De doop van Christus, door Giovanni di Paolo, 1454, 31×45 cm, een predella paneel
Een predella paneel is een lange horizontale ‘structuur’ dat je aan de basis van een altaar stuk vindt. Dit schilderwerk komt uit een serie met scènes uit leven van Johannes de Doper. Christus staat naakt in het midden van de rivier de Jordaan; het water reikt tot zijn middel en we zien vage rimpelingen tegen zijn benen. Johannes de Doper, die een rood gewaad over zijn kamelenhuid tuniek draagt, giet een kom water over het hoofd van Christus en doopt hem. Twee vleugelloze engelen staan op de oever; de een heeft een wit gewaad – het is waarschijnlijk van Christus – over zijn schouders. De hemelen scheuren open. We zien de Drieeenheid, de Vader en de Geest zijn gefocussed op Jezus en die kijkt ons weer aan.
De doop van Christus wordt beschouwd als het begin van zijn bediening en het moment dat zijn werk en lering goddelijk gezag ontvingen. De scène weerspiegelt Johannes’ getuigenis van wat er gebeurde toen hij Christus doopte: ‘Ik zag de Geest neerdalen als een duif uit de hemel, en het bleef op hem. En ik heb gezien en getuigd dat dit de Zoon van God is.’ (Johannes 1:32–4).
In de groep hebben we aan de hand van dit schilderij en de bijbeltekst o.a. nagedacht over wat doop is, de symboliek rond de doop en over de kwetsbaarheid van Christus. Het was weer een prachtige avond.
De volgende bijeenkomst is op 16 november, om 20 uur. Ook weer in de Valkenhof. Dan kijken we naar een schilderij van Diego Velázquez, Christus in het huis van Martha en Maria.